NES Kurumsal Ürün Kullandırma Nasıl Yapılır?

Elektronik sertifika, kullanan kişinin kimlik bilgilerini içeren ve elektronik imzanın doğrulanması amacıyla gerekli verileri içeren elektronik ortamda yapılan kayıt olarak tanımlanmaktadır. Belirli bir ücret karşılığında, elektronik imza kullanmak isteyen kişi ya da kurumlara, kanuna uygun bir şekilde faaliyette bulunmaları amacı ile sunulmaktadır. Elektronik imza, ıslak imza ile aynı geçerlilikte ve aynı hukuki sonuca sahip olmaktadır. Elektronik ortamda kullanılan elektronik sertifikalar, imzanın doğruluğunu teyit etmek amacı ile gerekli olmaktadır. Sertifikaların nitelikli olduğuna dair ibareler mevcuttur. Aynı zamanda da sertifika hizmet sağlayıcısının kimlik bilgilerini ve kurulduğu ülke ismini, imzanın ait olduğu kişiyi teşhis edebilecek kimlik bilgisini, sertifikanın geçerli olduğu süre zarfını ve sertifika seri numarasını da taşıyan elektronik sertifikalar olmaktadır.

Nitelikli Elektronik Sertifika

Nüfus cüzdanı, sürücü belgesi gibi kimlik doğrulamak amacı ile elektronik ortamda kullanılan elektronik imza, elektronik sertifikayı oluşturmaktadır. Sertifikalar, x.509 standartlarına uygun şekilde üretilmektedir. Aynı zamanda bu standartlara uyum gösteren web tarayıcılarına, akıllı kartlara yüklenmektedir. Kanuna göre ise güvenli elektronik imza, nitelikle elektronik sertifika kullanılarak oluşturulmaktadır. Elektronik sertifikanın nitelikli olması için ise birkaç özelliği taşıması gerekmektedir.

Nitelikli Elektronik Sertifikası Özellikleri

Öncelikle sertifikanın nitelikli elektronik sertifika olduğuna dair bir ibare olması gerekmektedir. Sertifika hizmet sağlayıcısının kimlik bilgileri ve kurulduğu ülke adı bulunmalıdır. İmza sahibinin teşhis edilebileceği ad, soy ad, T.C. kimlik numarası gibi bilgilerin bulunması gerekmektedir. Elektronik imza oluşturma verisine karşılık gelecek imza doğrulama verisi yani açık anahtar olması gerekmektedir. Sertifikanın geçerlilik süresi olan başlangıç ve bitiş tarihleri bulunmalıdır ve bu süre sertifika üretildiği an başlayıp üç yıl sonra bitmektedir. Sertifika seri numarasının bulunması gerekmektedir.

Nitelikli Elektronik Sertifika Başvurusu

Nitelikli elektronik sertifikaya ilk defa başvuracak olan kurumların kullanacakları uygulamalar mevzuat gereği e-imza uyum değerlendirme denetiminden geçmek zorundadır. Bu süreç evrak hazırlama, hazırlık paketinin gönderilmesi, randevu alınması şeklinde olmaktadır.

Kamu SM elektronik sertifika başvuruları sürecini kurumsal bir şekilde yürütmektedir. Kamu çalışanları, bağlı bulundukları kurum aracı ve onayı ile Kamu SM’ye nitelikli elektronik sertifikası başvurularını yapmaktadır. Başvuru türlerinden ilk kurum ödemeli başvurular ki bunun açılımı kurumların personelleri için e-imza alımlarının ödemesinin kurum tarafından ödenmesi şeklinde olan süreç şeklinde olmaktadır. İkinci olarak bireysel ödemeli başvurular olmaktadır. Yani kişiler e-imza ödemelerini kendileri yapmaktadır. Üçüncü olarak TUBİTAK projeleri için e-imza başvuruları olmaktadır. Dördüncü olarak Milli Eğitim Bakanlığı çalışanları e-imza başvuruları ve son olarak da Sağlık Bakanlığı çalışanlar e-imza başvuruları şeklinde olmaktadır.

PTT’den E-imza Nasıl Alınır?

Elektronik işlerin insan hayatında önemli bir yer etmesi ile çoğu iş elektronik ortama taşınmıştır. E-imza da birey ya da firma olarak kullanıcısına kolaylık sunmaktadır. Hem zaman tasarrufu hem de işlerini hızla, kolayca ve güvenle çözme imkânı sunmaktadır. E-imza almak isteyenler hizmet sağlayıcılar aracılığı ile elektronik imzasisteminden faydalanmaktadır. Böylece kullanıcı ıslak imzalarını elektronik ortama taşıyarak bu ortamda imza atmış olmaktadır. Birçok farklı kurumdan alınabilen e-imza, PTT’den de alınabilmektedir.

PTT’den alınacak olan bir başvuru formu doldurulup bir PTT merkezine teslim edilerek yapılan bu başvuru sonucunda e-imza PTT kargo ile üç gün içerisinde kullanıcısına teslim edilmektedir. Bireysel e-imza başvurusu yapanların başvuru formu ve kimlik fotokopisi başvuru yapması için yeterli olmaktadır.  Elektronik imzalar kurumsal hizmet için isteniyorsa başvuru formu, ticaret sicil gazetesi fotokopisi, kimlik fotokopisi ve imza sirküleri fotokopisi gerekli olmaktadır.

Yorum yapın