Sağlık Bakanlığı 27 Şubat 2015 tarih ve 29280 sayılı resmi gazetede Yayımlanan Evde Sağlık Hizmetlerinin Sunulmasına Dair Yönetmelik hükümleri doğrultusunda Yaşam kalitesini ileri düzeyde bozan hastalığı veya yaşlılığı nedeniyle sağlık hizmetine ulaşmada zorluk yaşayan, evinde ve aile ortamında sağlık hizmeti almak üzere talepte bulunan bireylere evde sağlık hizmeti sunuyor.
Başvuruları olumlu olarak değerlendirilen hastalara, Toplum Sağlığı Merkezleri, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna bağlı Hastaneler bünyesinde kurulan birimler ve Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri bünyesinde kurulan birimler tarafından evde sağlık hizmeti sunulmaktadır. Gerekli olması halinde Ağız ve diş sağlığı hizmeti de evde sağlık hizmetine dâhil edilmektedir.
Başvurunun yapılması ve değerlendirilmesi
Başvuru; hastanın kendisi, yakını ve diğer kişi veya kurumlar tarafından 444 3 833 numaralı telefon hattı aranarak ya da Toplum Sağlığı Merkezi veya Aile Hekimliği Birimleri aracılığıyla il koordinasyon merkezine yapılır.
Hastaneden taburcu aşamasında olup evde sağlık hizmet ihtiyacı olduğu değerlendirilen hastalar, müdavi hekim tarafından koordinasyon merkezine bildirilir.
Koordinasyon merkezi, yapacağı ön değerlendirme neticesinde taleplerini uygun görülen hasta için, ikamet ettiği yerin yakınlığını, sağlık hizmeti ihtiyacının düzeyini ve hasta yoğunluğunu dikkate alarak, uygun gördüğü birimi ya da hastanın kayıtlı olduğu Aile Hekimliği Birimlerini görevlendirir.
Evde sağlık hizmetinin kapsamı
Çeşitli hastalıklar nedeniyle evde sağlık hizmeti almaya ihtiyacı olan bireylere randevu sistemiyle mesai saatleri içinde, evinde ve aile ortamında sosyal ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini de kapsayacak şekilde; aşağıdaki hizmetler sunulmaktadır.
a) Hastaya konulmuş olan tanı ve planlanan tedavi çerçevesinde, bulunduğu ev ortamında muayene, tetkik, tahlil, tedavi, tıbbi bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinin verilmesi,
b) İlacın reçete edilmesindeki özel düzenlemeler saklı kalmak kaydıyla, uzun süreli kullanımı sağlık raporu ile belgelendirilen ilaçların reçete edilmesi,
c) Tıbbi cihaz ve malzeme kullanımına ilişkin raporların çıkarılmasına yardımcı olunması,
d) Hastanın ve ailesinin, evde bakım sürecinde üstlenebilecekleri görevler ile hastalık ve bakım süreçleri hakkında bilgilendirilmesi,
e) Hastaya, evde kullanması gereken tıbbi cihaz ve ekipmanlar konusunda, eğitim ve danışmanlık gibi hizmetlerin verilmesi,
f) Gerekli görülen hallerde hastanın ilgili sağlık kuruluşuna ve/veya sağlık kuruluşundan evine naklini de kapsayan sağlık hizmetleri sunulmaktadır.