Engelli bireylerin en büyük sorunlarından biride aktif çalışma yaşamı içinde olamadıkları için ekonomik yoksunluk yaşamalarıdır. Bu anlamda engelli bireyleri iş sahibi yapmak için Bilecik’te örnek bir proje başlatıldı.
Bilecik’in Bozüyük ilçesinde Şehit Zafer İpek İlköğretim ve İş Okulu Müdürü Metin Pehlivan, okulda 50 zihinsel engelli öğrencinin eğitim gördüğünü söyledi.
Metin Pehlivan yaptığı açıklamada, öğrencilerin el becerileriyle yaptıkları işleri çevrelerindeki insanlara hediye ederek toplumda kabul gördüklerini kaydetti. Okulda zihinsel engelli öğrencileri iş hayatına hazırladıklarını belirten Pehlivan, şunları söyledi: “Okulumuzda normal okullarda eğitim göremeyecek 50 zihinsel engelli öğrenci var. Bunların 35’i ilköğretim kısmında, 15’i ise lise olan iş okulumuzda. İlköğretim bölümümüzde normal okullardaki programı izliyoruz. Bizim okulumuzda her öğrenciye ayrı ayrı bireysel eğitim programları hazırlanıyor. Her öğrenci ne eğitim alabilecekse o ölçüde eğitim veriyoruz. Eğitimi öğrencinin kapasitesine göre veriyoruz. Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre bireysel eğitim veriliyor. Her sınıfta 2 öğretmen var. Birebir eğitim veriliyor. İlköğretim okulunu bitiren öğrenciler isterlerse iş okulunda devam edebiliyor. 4 yıl süren iş okulunda haftada 30 saat ders var. Bunun yarısı akademik dersler, yarısı da atölye dersleri. Atölyede öğrencilerimizi iş hayatına hazırlıyoruz. Bu konularda eğitim veriyoruz. Küçük kaslarını ve büyük kaslarını geliştirecek işler yapıyoruz. Ağır işler yaptırmıyoruz. Tehlikeli işlere girmiyoruz. Sadece bir iş yerinde birisinin kontrolünde, yani usta çırak ilişkisini öğretiyoruz. İş ortamına alışma, tehlikeli işleri yapmama, tehlikeli makineleri kullanmama ve ne yapması gerektiği konusunda yol gösteriyoruz. Okul bittikten sonra da elimizden geldiği kadar öğrencilerimize iş bulmaya çalışıyoruz. Ama işe yerleştirme konusunda başarılı olduğumuzu sanmıyorum.”
Zihinsel engellilerin iş bulma şanslarının az olduğunu söyleyen Pehlivan, bunu, “İş konusunda birçok çalışmalarımız oldu. Ancak işverenler zihinsel engelli birini çalıştırma konusunda pek istekli değiller. Çünkü ‘zihin engelli çalışanı korumak, gözetmek çok zor’ diyorlar. ‘Bir de bunu korumak için yanına adam almamız gerekiyor’ gibi bahaneler ileri sürüyorlar. Zihin engelli çalıştırmak yerine başka engellileri çalıştırarak onların gücünden yaralanmak istiyorlar. İş yerlerinde yüzde 3 oranında engelli çalıştırılabilir. Fakat işverenler onlardan da verim elde etmek istiyor. Belki amaç bu oranla engelliler istihdam edilsin, mutlu bireyler olsunlar, onlar da moral sahibi olsunlar diye düşünülmüş ama işverenler bunu düşünmeyerek engellilerden yüzde 100 verim almak istiyorlar. Bu yüzden de ortopedik engelliye, işitme engelliye verim alabildikleri için daha fazla ağırlık veriyorlar.” sözleriyle açıkladı.
Zihinsel engelli öğrencilerin atölyede yaptıkları işleri çevrelerindeki insanlara hediye ettiklerini ve çeşitli sergilerde sergilediklerini kaydeden Pehlivan, şöyle devam etti: “Atölyede yapılan çalışmalar sonucu ortaya çıkan ürünleri bizi ziyaret edenlere veya ziyarete gittiğimiz kurum ve kuruluşlara götürüyoruz. Bizim hedefimiz, yapılan işlere öğrencileri daha fazla katmaktır. Bunu yapınca kendimizi başarılı hissediyoruz. Büyük işler yapıp öğrenci katkısı azalacaksa, biz küçük şeyler yapıp öğrenci katkısını çoğaltıyoruz. Küçük işler yapınca öğrencilerimizin katkısı yüzde 100’e kadar çıkabiliyor. Öğrencilerimiz yaptıkları işleri birilerine hediye edince toplumda kabul görüyor. Bu da onları çok mutlu ediyor. Ayrıca işlerimizi katıldığımız sergilerde de sergiliyoruz.” CİHAN